سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

از حقوق فرزند بر والدین، انتخاب بهترین و زیبا‌ترین نام‌ها برای فرزند است. منظور از نام زیبا، نامی است.

چنانچه از احادیث فهمیده می‌شود نام‌گذاری می‌تواند در روزهای مختلفی از جمله‌‌ همان روز اول ولادت در زمان تحنیک یا سه روز بعد، یا در روز هفتم که سنت عقیقه به جا آورده می‌شود، انجام گیرد.

امام صادق علیه السلام از حضرت رسول صلوات الله علیه نقل می‌کند که ایشان فرمود: «این اسم‌های شما،‌‌ همان اسم‌هایی است که در قیامت شما را به آن صدا می‌زنند. پس اسم‌های خود را خوب کنید (و برای فرزندانتان اسم‌های خوب و زیبا و نیکو انتخاب کنید)»

از نظر‌گاه روانی، نامگذاری پس از تولد عمدتاً مبتنی بر احساسات، آن هم احساسی متناسب با نوزادی لطیف و ظریف است و به همین دلیل ممکن است نامی خوش آوا، اما رقیق و کم محتوا و یا بدون اندیشه به فردای کودک و بزرگسالی او انتخاب شود.

تکیه بر زیبایی «لفظ» به ویژه در سال‌های اخیر رایج شده است. در یکی از مدارس در پرسش از سی مادر، تنها هفت مادر با معنی نام فرزندشان و یا شخصیتی که نامش را بر فرزند خویش نهاده بودند، آشنایی داشتند.

آروین، آتوسا، پوپک، بیوک، پرمون، سالومه، سمیرا، شیده، مانا، مونا، از جمله نامهایی بوده و هستند که پدران و مادران به خوش آهنگی و روانی آن‌ها توجه دارند، نه معنا و احیاناً معادل چهره? تاریخی آن‌ها.

چند نمونه از اسامى خوب و نیکو

حالا بعضى از مردم از هول‏ش در دیگ افتاده‏‌اند. مى‏ خواهند اسم خوب بگذارند، انقلاب و امام حسین و بیمه و همه را برمى ‏دارند و روى ماشین و پنچرگیرى و شیرخوارگاه مى ‏گذارند. مواظب باشید.

مریم اسم خوبى است. این اسم چندین مرتبه در قرآن آمده است. مریم یعنى بلند مرتبه، مریم یعنى زن پارسا، یعنى گل خوشبو،

فاطمه: یعنى هیچ نوع انحراف در او راه ندارد. نقطه ضعف‏هاى دیگران در او نیست. یعنى جداى از شر، جداى از عیب، فاطمه یعنى یک زن نمونه، فاطمه یعنى استثنایى، فاطمه، فاطمه است. یعنى نمى‏شود روى او اسم دیگرى گذاشت. با هیچ معیارى قابل سنجش نیست.

زهرا: یعنى درخشنده.

بتول:...
بتول: باز یعنى نمونه و بى همتا، بریده از علائق دنیا. بریده از مردان با حجابش، بریده از زنان به خاطر امتیازاتى که دارد. بتول یعنى جداى از ریا و کلک.

حلیمه: زنى که به پیغمبر شیر داد.

حمیده: مادر امام کاظم. نجمه، مادر امام رضا، نرجس مادر حضرت مهدى، سمانه، مادرامام هادى؛ ریحانه، مادر حضرت جواد. سوسن، مادر امام عسگرى.

سکینه: به معناى با وقار، دختر امام حسین.

 منیره: یعنى نوردهنده. محبوبه یعنى دوست داشتنى.

آمنه: نام مادر پیامبر - مطمئن - مورد اعتماد - سالم

حَوّاء: همسر آدم - باغ پر درخت - زندگی - متمایل به سیاه

خَدیجه: نام‌ام المؤمنین - متولد شده قبل کامل شدن از نه ماه

زینب: نام دختر امیر المؤمنین - زینب یعنى گل خوشبو. یعنى پاکیزگى، یعنى زینت پدر.

سارا: همسر پیامبر ابراهیم - خالص - پاک - ناب - بی‌ریا

سَاره: همسر پیامبر ابراهیم - شاد و شاد کننده - امیر - منتخب

صـــدیـــقـــه: خیلی اسم قشنگیه، یعنی راستگو

نامهای حضرت زهرا

امام صادق علیه السلام فرمود: برای فاطمه علی‌ها السلام 9 اسم نزد خدای متعال هست «فاطمه» صدیقه «مبارکه» طاهره «زکیه» راضیه «مرضیه» محدثه «زهرا

القاب حضرت زهرا

البته اسم‌های بالایی را هم می‌شه گفت جزء القابشون به حساب می‌اد.

 بتول» حصان «حرة» سیدة «عذرا» حوراء «نوریه» سماویه «حانیة،» حبیبه «محبوبه» آسیه «معصومه» رقیه «سمانه»

توصیه می‌شود: اسامی دختران را فاطمه، مریم، سوسن، زهره، زکیه، زهرا، عذرا، ریحانه، صدیقه، طیّبه، آمنه، طاهره، خدیجه، آسیه، راضیه، رضیّه، مرضیه، معصومه، مبارکه، جملیه، حلیمه، حمیده، نرجس، محدثـّه، ساره، منصوره، ملیحه، فریده، وجیهه، عاتکه، عالیه، صفیه، حورا، زینب، عصمت، عفت، عزّت، کبری، رحیمه، شهربانو، و کلثوم و... انتخاب کنند.

 

منبع: وبلاگ صراط






تاریخ : پنج شنبه 91/11/26 | 12:45 عصر | نویسنده : s.farzad | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.